Komentáře k Metabaroni přišli, viděli a zvítězili
Seeker666: tahle uvaha ma dost zasadni trhlinu. Takto vypadal konec prodeju DVD. To byl jen posledni predsmrtny zachvev. Na rozdil od hudby a filmu se nema komiks kam presunout (digital neni masova alternativa).
MB: ja uz bych se opakoval, treba bych jeste nejake argumenty pridal, ale nic to na postojich debateru nezmeni. Jiste, lze to videt ruzne, my to ted vidime takto. Nerikam, ze to je nemenny postoj, v dany okamzik nam prijde logicky vzhledem k tomu, jaka mame cisla, informace a znalosti o trhu. Za podnety rozhodne moc diky, porad neco vymyslime, takze takoveto reakce jsou vzdycky fajn. Nicmene, nakladatelu knizek jsou u nas stovky. Mame vetsi slevy nez valna vetsina z nich na jejich vlastnich shopech. Neni mozne, ze je k tomu fakt duvod? Kouknete treba na www.albatrosmedia.cz, www.grada.cz nebo www.kosmas.cz (patri Argu). Nebo na kohokoli jineho.
Na zaver: my budeme radi, kdyz budete kupovat primo od nas, ale je logicke, ze kazdy pocita penize. Takze bud vas dokazeme oslovit (ne nutne jen slevou, ale treba jinou vyhodou), nebo koupite jinde. Hlavne, kdyz koupite. A slava, ze mate kde koupit.
Pánové z Crwe:
Nikdo přece neříká, že máte přestat distribuovat komiksy do knihkupectví. Celá debata v podstatě vznikla na základě toho, proč si člověk může vaše tituly koupit v internetových knihkupectvích levněji než u vás. Tuhle otázku bych rád položil všem vydavatelům. Nechcete více vydělat? Nebo si z fanoušků děláte srandu? Nevím a pochybuji, že mi někdy dá nějaký vydavatel seriózní odpověď.
Vydavatel by měl vždy své tituly prodávat nejlevněji. Je to jak v zájmu jeho, tak kupujících. Vydavatel bude mít větší zisk z prodaného titulu, kupující nižší cenu a tudíž možnost koupit si toho více. A jak už tady podotkl někdo níže, do všech titulů cpát odkazy na váš internetový obchod. Všechno bude fungovat jako doposud s tím, že část zákazníků, která nakupuje vaše tituly jinde, by se přelila k vám. Čím více, tím lépe.
Celou debatu, alespoň z mojí strany, bych zakončil jednou myšlenkou. Víte kdy se nejvíce prodávala filmová a hudební dvdčka? Ano, když se začala masivně prodávat v trafikách jako přílohy novin pod padesát kaček za kus. Platí staré pravidlo - když nabídka převyšuje poptávku, je zapotřebí zlevnit. Samozřejmě to platí i naopak :-)
K předchozí úvaze:
Ještě mě napadlo, že by u Vás začalo i nakupovat víc těch lidí, kteří si kupují komiksy z druhé ruky. Když se podíváte třeba na aukro, tak o Ukk tam skoro nikdo nemá zájem, protože za tu cenu už je má každý koupené (určitě je to i tou dostupností, ale za 400 Kč by se Ukk v trafikách asi chvíli válelo).
Teoretická uvaha:
Když byste teď nabídli na vašem e-shopu crwacké komiksy až za 50% ceny (v rámci slevových tříd stálých zákazníků), tak čtenáři, kteří by se o tom dozvěděli, by nakupovali u Vás. Možnost pro ostatní nakupovat v jiném e-shopu, kde mívají kolem 30% slevu nebo třeba v knihkupectví za plnou cenu, by zůstala. Tipoval bych, že v knihkupectví komiks koupí někdo jako dárek nebo někdo, kdo s komiksem začíná, takže by stačilo mít v každé knize odkaz na Váš e-shop. Přece žádný distributor nebo knihkupec nebude koukat na Vaše stránky s tím, že Vaše komiksy prodávat nebude, protože to máte na e-shopu levnější.
On i ten Zámek a klíč 3. na kterého se stále vybírá, už je v předprodeji na buxu. Čili celý ten výběr chápu jako sondování, kolik tu má série fandů. Nejde ani tak o cenu, ta je jen o něco menší než na tom buxu, ale pokud to urychlý vydání čtvrtého dílu, tak ten výběr dopředu beru. Jinak Metabarony jsem si koupil taky na buxu za 1100,-, jako každý zákazník slyším na tu nejlepší cenu, jedno kdo mi ji nabídne.
Pavlovský - Náhodný zákazník který si v dnešní době koupí nevyprodaný komiks za plnou cenu uvedenou na obálce tak je opravdu hloupí neví asi o slevách a asi nemá přístup na internet tak bude kupovat komiksy do smrti za cenu kterou mu natisknete na obálku. Nepsal jsem nic o nových lidech ti co naskakují do čtení a možná sbírání komiksů, tak ti zrovna nejvíc hledají slevy a počítají peníze protože zjistí že jich budou potřebovat hodně když budou si chtít koupit třeba komplet serie SANDMAN. Co se týče u vás kupuji asi půlku co vydáte, BB/art vše co vydá, CC vše co vydá.
Ještě jedna věc pro inspiraci. Říkáte, že chcete být viditelní. Zkuste si schválně v oblíbených internetových porovnávačích cen najít např. Mýty - Legendy v exilu. Zkusmo jsem projel cca sedm portálů a figurovali jste s tou startovací cenou jen v jednom z nich. Takže, tuhle skvělou cenu zjistí asi opravdu jen zdejší osazenstvo, nebo náhodný šťastlivec. Každopádně nevím, jakým způsobem se lze dostat do porovnávačů cen. Tohle by dle mého názoru razantně prospělo prodejnosti komiksových titulů.
Já teď napíšu svůj názor. V mém okolí žádného komiksového fandu, s kterým bych se mohl o komiksech bavit neznám. Na Výpravu za ptákem času jsem narazil náhodou v knihkupectví a tak objevil řadu MDEK a taky tohle fórum. Nejsem zasvěcený do vydavatelské problematiky a zákulisí prodeje, takže tady nebudu diskutovat o cenové politice. Už delší čas tu například probíhá debata o vydávání exkluzivním ,,pro fandy'' (Kickstarter apod.) versus širší distribuce. Nemám nic proti crowdfundingu, ale neměl by být na úkor co nejširšího pokrytí potencionálních zákazníků, což, jak se zdá, je jedním z hlavních cílů Crwe. Komiksoví fanoušci nejsou partička kamarádů, kteří spolu chodí do jedné hospody, kde každý ví, kde co se v komiksovém světě šustne. Každý nemůže být odkázaný na šeptandu, na nějakého kamaráda, který je ,,in", nebo celé dny trávit na kompu, aby mu nic neuniklo. Ano, a i takoví lidé existují, kteří nepíšou na tohle fórum, a přesto kupují komiksy. Osobně, kdybych se měl piplat s nějakou luxusní knihou a věděl, že ji dostane do rukou jen ten počet lidí, kteří si ji předplatili, a nikdo jiný, tak by mě to vůbec nebavilo a mohl bych se na nějaké vydávání rovnou vykašlat. To neznamená, že jsem proti takovýmhle jednorázovkám, ale rozhodně bych na nich nestavěl. Jestli tenhle příspěvek působí v téhle diskuzi mimo, tak možná jen na první pohled. Chtěl jsem tím hlavně říct, že asi nejlepší způsob prodeje je ten, který Crew teď provozuje: aby i náhodný (to neznamená hloupý, ale spíš nenaordinovaný- řídící se pouze svým vlastním úsudkem, náhlým impulsem) zákazník dostal šanci. Nevím, jestli jsem to napsal srozumitelně (a teď jsem si přečetl Litošův příspěvek, kde všechno cenově zdůvodňuje, takže fakt už píšu asi mimo), ale měla to být taková obecná úvaha o tom, jakým směrem tu jít ve vydávání komiksů, můj základní názor na to.
celkem bylo k tomuto článku vloženo 75 vzkazů