Auditorium
Auditorium
TonyT, ono jde spíš o to, že se tu nadává na mainstream, respektive na lidi, co to kupují, a přitom se vlastně horuje za mainstream, akorát trošku jiný.
U těch nářků na lidi (idiotizace atd.) se mylně předpokládá, že když u nás něco vychází, tak se to automaticky taky prodává, ale to přece není pravda, je spousta těch pláštěnek, nad kterými se ohrnuje nos, které nikdo nekupuje a končí v akcích a výprodejích. Z čehož nevyplývá, že blbosti pro masy se kupují a cokoliv lepšího by nemělo šanci, spíš to je ukazatel toho, že čtenář jen tak něco nekoupí a právě proto by asi nekupoval ani ty tituly, které se tu občas vydají a jsou vydávány jako lepší čtení.
K imperialistickému komiksu jsem se taky dostal přes Crew, dost lidí ale třeba skočí na ty pláštěnky. Díky nim se pak dostanou k tomu, co tu nikdy nevyjde, aspoň v originálu, ale bez pláštěnek by tomu tak nemuselo být.
Brum Brum - já pořádně začal s komiksem v době kdy vycházela původní Crew a byli tam takové věci jako Lobo, Sin City, Sandman, Hitman, mléko a sejra :-), Pak tady začali vycházet klasiky od Alana Moorea atd. a to se pak těžko ve čtyřiceti dělá krok zpátky a začne číst superhrdiny ve velkým, kterých je dnes opravdu hodně a jsou všude. Navíc je to dost spletitý svět a mě ani neláká se do toho pouštět, ale nemá to nic společného s tím, že bych tím opovrhoval. Naopak jednotlivé knihy jako Batman v černé a bílé nebo Superman mír na zemi, Logan atd. se mi moc líbí. Ale celkově už jsem zůstal u věcí které jsou my blíží jako MDEK, Žoldneř a celkově spíš Evropa a z konkurence Hellboy universum atd.
Jinak nutno říct, že už několik známých jsem nalákal na komiks, ale bohužel ani jednou nebyl superhrdinskej. A když někomu říkám že sbírám komiksy, tak musím vyjmenovat vše jenom ne pláštěnkáře aby mě bral trochu vážně. To je prostě pořád neměnný fakt, a nestydím se to přiznat, holt nejsem Lenny abych lidem dokázal říct sofistikovanou přednášku o světě Marvelu. Nejednou mě napadla myšlenka, že v dnešní záplavě filmů od Marvelu je ten pohled na superhdinský komiks ještě méně seriózní než v době kdy jsem začínal. Fakt nevím. Ale zase u mladší generace bude situace už asi jiná.
brum brum: Jo, to je pravda. A teď navíc jsou pláštěnky i pro děti a Crew je vydává, takže se děti chytí možná už ve věku kdy by zatím nečetly Batmana ani Ligu. A nejenom pláštěnky. Taková Jungle Girl by asi přitáhla ke komiksu hodně patnáctiletých kluků. Nás starší co máme rádi z mládí Tarzana zajímaj asi hlavně dinosauři a to dobrodružství vůbec, kluky asi hlavně že pobíhá skoro nahá. Ale ať je zajímá co chce, každá záminka co pomůže sehnat příští zákazníky pro komiks je dobrá.
K pláštěnkám a k tomu, co u nás vychází - na příkladu Fimiho, který někde, buď to bylo tady, nebo v diskuzi na databázi, je vidět, že mají smysl, a to velký. On začal s komiksy díky nějakému kompletu. Který pak prodal a přešel na ten Vajglland. Nebýt těch pláštěnek, které ho už nebaví, tak by se ke komiksu třeba vůbec nedostal, ani k tomu, co mu u nás vyhovuje, ani k tomu, co u nás nevyjde, ale on si přečte online nebo koupené ze zahraničí.
Ty pláštěnky a kritizovaný mainstream má minimálně tuhle funkci, přitáhne lidi ke komiksu. Kromě toho si na tom člověk udělá obrázek o tom, co ho baví, co ne, což by bez toho nebylo možné.
Jestli má někdy vyjít něco z toho, co tu lidi sem tam nadhodí, tak to spíš vyjde tehdy, když vedle toho budou vycházet kvanta těch špatných pláštěnek, než když ty pláštěnky nebudou vycházet vůbec nebo málo.
Na analogii s filmem je to trošku situace jako s Novou, když začínala. Začaly se vysílat přiblblé seriály a blbé filmy, jejich zprávy stály za starou belu, ale vedle toho k nám někdo konečně dotáhl sem tam dobrý seriál a dobré filmy. Divák koukat nemusel, ale když chtěl, měl toho díky Nově a té ošklivé komerci najednou mnohem víc na výběr. A naději, že tam jednou odvysílají něco, co za to stojí. Do té doby měl televizní divák smůlu.
unlicensed bug, tak tady je, jestli se nepletu, řeč o náročnějším/dospělejším superhrdinském komiksu. Problém vidím v tom, že tu nikdo z těch stěžovatelů nedefinuje, co vlastně myslí, ani nenadhodí, čím se ten náročnější nebo serióznější superhrdinský komiks vyznačuje. Většinou nadhodí nějaký titul, označí ho za lepší, kvalitnější, asi stačí, že to je z Image, než to, co tu vychází, a po odpovědi Jiřího Pavlovského, proč by to tady asi vydat nešlo, začnou samona...at sami sebe, že tady nikdy nevyjde nic pořádného, protože ti ostatní čtenáři komiksů nerozeznají kvalitu od plevele, dochází k masové idiotizaci atd.
I kdyby ty jejich tituly byly objektivně náročnější/dospělejší/prostě lepší, tak je to žánrově i náročností pořád jedno a totéž. Jako by si někdo stěžoval, když už tu je to srovnání s filmem, že u nás nikdy nepůjde do kina druhý Blade Runner, zato Hvězdné války, Predátor, prostě typické popkornové akční snímky, ano. BR, i když krapánek náročnější a umělečtější (teda asi, hodnotím podle těch delších záběrů a občasných komentářů na ČSFD, že je to natáhlá nuda, s čímž nesouhlasím), je prakticky z jednoho soudku, je to pořád ten tzv. mainstream, zábava, a zas tak moc se od Hv. válek nebo Predátora neliší.
Někdy to z komentářů tady vypadá, že u nás vychází právě jen ta popkornová zábava pro blbečky a oni horují za to, aby tu vyšlo něco ve stylu Vláčilovy Holubice nebo Felliniho, i když oni pořád chtějí popkornovou zábavu pro blbečky, jen velmi málo odlišnou (jestli vůbec).
brum brum :-DDD
Náročnější komiksy pro odrostlé se tu prodávají. BB Art, Argo, Mistrovská díla, JOTA. Stačí si vybrat. I dospělého superhero komiksu je na trhu dost.Stačí si vybrat.
Já si prošel všechny fáze kromě Nirvány. A ta mě asi nejspíš čeká příští rok, protože to budou přímo jedny velký Vánoce. A to jsem rád že nesbírám figurky ani další věci okolo filmů a komiksů. Podle mě je hodně důležitá věc že Crew bude mít něco pro všechny. Nebo skoro pro všechny.
Kaurismäkiho Pomsta kompresoru nebyla vůbec špatná, dialog mrazáku s chladničkou považuju za to nejlepší, co evropský film ve 20. století nabídl (Ejzenštejnův kočárek na schodech je těsně v závěsu druhý), u odkazů na Tarkovského Zrcadlo levicový intelektuál ve mně má několikanásobné mentální orgasmy.
Spíš bych to volání po Evropě a něčem náročnějším u některých (opakuji, některých) lidí viděl jako pózu a ostentativní se vymezení mainstreamu, snahu ukázat, že panstvo komiksu rozumí a je dál než to stádo. Zatímco kdysi k tomu sloužil kterýkoliv komiks, protože toho vycházelo málo, dnes i díky filmům je to, hlavně superhrdinský žánr, mainstream jako prase, tak si prostě určitá skupina lidí hraje na znalce a musí to furt někomu předhazovat a nad tím mainstreamem ohrnovat nahlas nos.
Oprava, třetí fázi přeskočím (nebo spíš už jsem přeskočil), tu s těma finskýma ledničkama.
Pavlovský: nenene, čtvrtou fázi přeskočím, to mi stačilo okoštovat v Zero (ten komiks, všechny díly, jsem rituálně odstranil ze svý domácnosti). Komerce je dobrá, ale je to jako s muzikou, to co je v Británii komerce, je u nás těžkej underground, protože Michal David a Richard Krajčo... Hlavně, aby to bylo něco novýho, jasně, s Batmanem nebo Thorem vznikají i vysoce kvalitní věci, ale kdo se má na ty stejný ksichty tolik desetiletí koukat? Vždyť už je znají i naše babičky, pořád to dávají na Nově.
Mám to podobně jako Gmork
Nouma aby to bylo superhero a zároveň jiné je dnes velmi těžké, co si tak vybavuji tak snad jen Moon Knighta od Lemira, Vision od Kinga,
Jsem mezi třetí a čtvrtou fází.
Jinak, tohle téma hodně pěkně rozebral Štěpán Kopřiva v jedné ze starých Crwí, kde se soustředil na stupně vývoje filmového diváka/komiksového čtenáře a to, jak jednotlivé stupně spolu nedokáží komunikovat. Pokud si to pamatuju, tak první stupeň je totální nadšení ze všeho, když čekáte, že padouch zastřelí hrdinu, ale objeví se hrdinův kámoš a padoucha odpráskne. Prostě, všechno je pro vás nové a ze všeho jste nadšeni. Druhý stupeň je, že už máte něco nakoukáno, citujete hlášky a baví vás, když se něco udělá jinak nebo lépe. Třetí je, že už vyloženě vyhledáváte věci, které se odlišují, pohrdáte komercí a díváte se jen na finské filmy o osobním životě lednic. Čtvrtý je pak, že se vracíte zpátky a začínáte si užívat i zajímavé detaily v béčcích či vyloženě špatné věci. A pátý je nirvána.
S tím, že většina lidí neprojde všemi stupni, obvykle se někde zasekne. A někdy to zapíchne úplně a jde pryč. Myslím, že v průměru je český komiksový trh někde mezi druhou a třetí fází.
Taky úplně souhlasím s tím co brum brum napsal. A myslim si že některý nový superhrdinský komiksy překvapí i ty co je nemaj rádi. Je to už taková pestrost že už to ani někdy není normální superhrdinský komiks. Jeden je třeba psychologická studie, další opravdická detektivka co má i odbornýho poradce a tak. A je tam i nadhodnota. Třeba v SO kde člověk najednou vidí dobro a zlo trochu jinak. I když asi většina je vážně tuctovka, to jo.
Toho "je to jen..." nebo "je tam moc toho a onoho" si všímám čím dál víc na comicsdb. Jako by u komiksů spíš hodnotili lidi žánr samotný, než aby hodnotili komiks v rámci žánru. Dobře je to vidět na zmíněném Sunstone, kde si pár lidí stěžuje na romantiku a ukecanost. Je to romantická vztahovka, tak co se diví? Nebo Bodycount to dostává dobře sežrat, podle hodnocení a komentářů je to hovadinka a řežby od začátku do konce, to je největší zápor, ale na tom je tenhle a podobné komiksy přeci stavěný.
U superhrdinů je to podobné. Jako by začali komiksoví notoroci a lidi z databázi být přejedení všema kompletama, Rebirthama a pořád čekají na nějaké pecky typu Temného rytíře apod., když dostávají jenom standard - příběh se superhrdinama, kde to jede podle zaběhlých kolejí už desetiletí. To by pak asi neměli číst superhrdinské řady, jetli je jim tohle málo, protože víc málokdy dostanou.
Velkou roli hraje určitě i to, to je podobné s těmi filmy, že tu Crew s BB artem a sem tam Comics centrum a pár dalších před mnoha lety vydali pár klasických titulů a řad a lidi to asi dodnes berou jako normu, ale norma to není, je to hodně vysoký nadstandard a pár kousků patří mezi nejlepší komiksy všech dob. Možná proto omladina kupuje ty mangy, nejsou zatížení očekáváním a pak je prostě baví ty příběhy, protože jim o moc víc než o solidní příběh nejde, takže si mangu užijí a hltají další a další díly. Notor z databáze už ke komiksu přistupuje s tím, že to bude zase další příběh, kterých už tu bylo dost a na to on není zvědavý, takže ho to musí uzemnit od prvních dílů. Když ne, jde od válu. Jenom obyč. příběh mu je málo.
Pavlovský: Jasně chápu. Jenom jsem se snažil pomáhat. I snaha se cení, ne?
Pavlovský: Jasně. Já jsem ani neočekával, že by tu byla tak rychlá zpětná vazba ;-)
ňouma: Ale... jo, přesně tak, je tu pár ALE. Jedním z nich je věc, že abychom mohli dát komiks do hlasování, musíme ho mít předjednaný. Nemůžeme nabízet něco, na co nemáme práva. A to není zase taková sranda, zabukovat si všechny komiksy od jednoho autora s tím, že je šance, že to třeba vydáme. A co je horší, absolutně to není směrodatné. Kolik lidí bude hlasovat? 200? 300? I kdyby 500 (což nebude) a z nich si pak tu věc třeba i polovina skutečně koupilo, tak je to celkem zanedbatelný počet. A to mluvíme o sériích, ne o uzavřených příbězích. Hele, zatím bych to odložil, o tom fakt mluvíme ve Volejte ředitelům, teď bych to řekl jen znova a hůř - během týdne to bude venku, mrkněte na to a pak to můžeme probrat.