(PDF verze ke stažení)
Auditorium
Auditorium
CC přišlo se skutečně dobrým nápadem - a to tím, že přesouvá odpovědnost na čtenáře. Pokud si komiks nepředplatí, čili o ně není zájem, nevyjde. Je to v podstatě jako u jiných vydavatelů, ale jak je to vidět, tak krach nějaké série čtenáři nedávají za vinu vydavateli, ale sobě. Ve chvíli, kdyby to řekl jiný vydavatel, lidé si řeknou "no, to určitě". Je to dobrý postup, bohužel máme obchodní strategii postavenou trochu jinak. A fakt nechceme u každého dílu Mýtů hlasovat o tom, jestli vyjde další kniha.
Fimi, vybral sis u jednoho vydavatele to, co se prodává dobře a dovydá se to, nebo to tak vypadá, a u druhého to, co se nedovydá, to bysme taky mohli obrátit a zaměřit se na těch pár, které CC zrovna nevyšly a poměřovat to s komiksy, které mají u BB artu 2. nebo 3. vydání.
Pár proto, že toho CC až tolik nevydá jako BB art, takže je jasné, že v absolutních číslech z tohoto poměřování vyjde vždy hůř BB art.
Zrovna Baltimore brát jako nemainstreamovou věc při základně fanouškou M. Mignoly a hellboyovského světa u nás není úplně na místě, u nás, a pro vydávání u nás je třeba brát v potaz to, co je mainstreamem u nás, a tohle mainstream je.
Je ale fuk, zda někdo vydává mainstream, nebo nikoliv, mainstream nezaručuje prodeje a nemainstream není risk. Jak je vidět z prodejů třeba Supermana, JLA, tak je to spíš argument proti tomu, co jsi napsal, protože u nás neplatí, že se bude mainstream prodávat, kdežto nemainstream nikoliv, tohle v tom vůbec nehraje roli a psal to sem už Jirka Pavlovský, že český komiksový konzument je specifický. Kromě toho že je ochutnávačem, ne J. P., ale český komiksový konzument, tak se chová jinak než lidi v Polksu, v Německu atd.
Ale ty to trochu obracíš v konfrontaci BB artu s CC, nebo vydavatel proti vydavateli, ale já o tomhle vůbec nepsal, nebylo to poměřování toho, jak to kdo dělá, kdo to dělá lépe, hůře, jenom píšu, že není fér si stěžovat na to, že u nás něco nevyjde, jenom u Crwe nebo u BB artu, když jsou tu i jiní vydavatelé, kteří mohou cokoliv z toho, co my chceme, vydat také, ale nevydají to, a zasloužili by tedy stejné opovržení jaké se někdy dostává Crwi. Třeba psát k CC, když je zmiňuješ, že oni si zase vydávají toho svého Mignolu, Myší hlídku, dělají si další vydání už úspěšných titulů, u kterých nemůžou šlápnout vedle, ale na něco, na co tu máš zálusk ty, já a další, co sem chodíme, vydat nechtějí.
Stejně tak není fér stěžovat si na nedovydání toho či onoho u BB artu, když to může dovydat někdo jiný, a není to fér taky proto, že se BB art často pouštěl do toho, u čeho se už dalo předpokládat, že se moc prodávat nebude, takže je to někdy spíš chválihodný počin, že se do vydání toho něčeho vůbec pustí a udělají aspoň něco. Že nemají čuch na to, co se bude prodávat, a u CC mají? No to je možné. Ale taky je možné, že vydávají i něco bez ohledu na to, co jim říká intuice a kdyby se řídili intuicí a čuchem, tak vydají pětinu toho, co normálně vydají, tedy přibližně tolik, co vydává CC. Cokoliv vydané navíc je přece plus, možnost koupit i nekoupit je tu stejná, při nevydání by ale možnost nebyla žádná.
Pokud jde o nedovydávání obecně, tak BB art tady razí úplně stejnou filozofii jako CC, když se to neprodává, tak se to nebude vydávat, tedy až na to, že někdy vydá druhý i třetí díl, takže se vydá ještě něco navíc. To už padlo ze strany CC několikrát, že když se bude kupovat, bude se vydávat. A že se většina sérií CC prodává je fajn, ale není vinou BB artu, že se ty kupy mainstreamu a superhrdinů neprodávají. Když to lidi nechtějí, tak to nechtějí, s tím se nic nenadělá. U CC ty série mají úspěch, tak v tom pokračují. To je dobře. Ale kdyby sáhli po něčem, co se prodávat nebude, tak se zachovají stejně jako BB art.
Čekání u BB artu. To neobhajuju, bylo by lepší, kdyby to vydávali hned. Ale zase, stěžujete si na to, že se Grandvile u CC táhl taky jako kemr a druhý díl vydali až ve chvíli, kdy v zahraničí byla série dokončená? Nevybrali jste si jednu dvě tři série z těc všech, kde se to táhlo, ale obecně se dá říct, že BB art zas takové prodlevy nemá? Já myslím, že se to říct dá.
Crew i BB vydávají nejvíc u nás, jednoznačně nejvíc, to jsou násobky oproti ostatním (teď beru ty vydavatele hlavně pro dospělé, ne Čtyřlístek, Egmont apod.), tak je jasné, že těch nedovydaných sérií bude víc, že třeba udělají i víc zmršených komisků, překladem apod. (i když snad nikdy nic takového neudělali). A pak to odnesou kritikou, protože ten, kdo nic nedělá, nic nezkazí a ten, co toho dělá méně než dva zmínění, toho zkazí samozřejmě méně.
Vůbec nehaním CC nebo ostatní, nepíšu tu, že Crew nebo BB jsou nejlepší a zbytek póvl, ale často je kritika těhle dvou nakladatelství fakt nefér, důvody jsem napsal, a taky je nefér chtít po nich něco, co se nechce po těch ostatních a tím důvodem proč to lidi po nich chtějí je to, že oni jsou ti velcí, nejaktivnější, tak se bere automaticky, že by mohli to či ono vydat oni.
K edičáku - BB art na rozdíl od Crwe, CC a těch dalších je knižní nakladatelství, které taky vydává komiksy, takže toho mají víc a asi není žádná sranda naplánovat krásně dopředu vše, co další rok vydají. Ale jsme zase u toho, že to, co je normál u těch, co vydají dejme tomu třicet komiksů ročně (CC a další) by mělo mít normálem u těch, co toho vydají pětkrát tolik. U Crwe to sice normální je, ale tam je to normální taky proto, že je to Crew a dělají edičák, katalog komisků, sem chodí odpovídat, dělají Komiksář a kupu dalších věcí, které by dělat nemuseli, a stalo se to standardem, ale standard to tak úplně není. A pak jsou zase biti u BB, protože nejsou jako Crew, která je prostě jinde než všichni ostatní a nejsou jako ti ostatní, kteří ale vydávají dva až tři komiksy za měsíc a ten edičák se dělá asi snadněji než BB artu, kteří vydávají vedle komiksů ještě knížky.
Prostě tu je dvojí metr a kdyby náhodou nebyl, tak to stejně budu psát, protože jsem levicový intelektuál a jsem na straně těch slabších, utiskovaných, bitých. Ale bohatým brát nebudu, abych to dával chudým, to zase ne, na takové blbosti mě neužije.
P. S. Je to dlouhý, já vím. Moje holka mi říká taky.
Fefty proto miluju Valiant...od Lemira mám ještě Moon Knighta, taky pěkný...
Kéž by měl u nás Lemire a hlavně Brubaker takovou pozici jako Mignola že stačí říct jméno autora a lidi to kupují
Mimochodem (a abychom se vrátili zpátky ke knížkám od Crwe), podobně mě bavil i ten Thanos, co teď vychází u Crwe a je to jedna z těch věcí, co si taky koupím. Deodatovu kresbu mám rád a je to takový ten případ knížky na pomezí mainstreamu a autorské tvorby, s pěkně temnou atmosférou....
Fimi: Bloodshot Reborn i Salvation mě baví stejně jako cokoli jiného, co píše Lemire, takže dost :-) Lepší je samozřejmě v těch svých autorských věcech, ale na superhrdinský mainstream podle mě dost nadprůměr - vždycky tam dostane ta svoje hlavní témata. Plus se mi u těchhle knih překvapivě líbí i ta valiantovsky realistická kresba....
brum brum: já směrem ke Crwi vždycky píšu s respektem, jejich současné směřování mě sice mrzí a občas to sem i napíšu, ale respektuju to, chápu je, držím jim palce a pořád od nich fakt dost nakupuju. U BBArtu je to trochu jinak, tam jsem rád za to, co kdysi vydali, ale jejich někdy až výsměšná se svými čtenáři, neschopnost normálně prezentovat edičák a vydat normálně i jen čtyřdílnou sérii, to mě fakt vytáčí - tohle ostatní nakladatelství zvládají líp, ať je to CC, Paseka, Argo apod.
brum brum: v tom máš bezpochyb pravdu. Nicméně s jistým místním vydavatelem je komunikace velmi vachrlatá, jelikož dokud tam funguje vzájemné pochlebování, je vše velmi sluníčkové, pokud si ale dovolíš vznést poznámku, většinou se rychle urazej (sleduju už delší dobu).
Fimi: v čem je třeba Bond míň mainstream než Fatale? Bond má potenciál oslovit spoustu lidí i mimo komiksovou obec, zná ho naprosto každej od malejch dětí po důchodce (tím neříkám, že ho budou kupovat). Baltimore = Mignola, a nemusíme si říkat, jak moc je ten v kurzu. Ostatně CC některý řekněme míň jistý věci jede v Edici na přání (pokud není 300 lidí, nevyjde to a smůla, že je rozjetá série - což víš) a taky už tam pár věcí dojelo, aniž by bylo dotaženejch do konce, byť vyjímečně. Kdo ví, jak to dopadne se spin-offama z Black Hammer, to je podle mě trochu raušová reakce na vyhajpovanou Palici, ale chraň bůh abych tomu přál něco špatnýho, nerad bych, aby to tak vyznělo. CC má navíc svůj věrnej fanclub, kterej bude kupovat prakticky cokoliv (což je samozřejmě jejich dobrá práce v minulosti), to bych u BBartu takhle neviděl.
Ostatně to bychom se zas museli vrátit třeba k tý propagaci, kterou má CC i Crew na mnohem lepší úrovni než BBart. U toho mi přijde (klidně mě opravte), že ten to vypustí a děj se vůle boží. Nicméně to už se tady řešilo tisíckrát.
Jen je mi divný že CC jde do Black Hammeru a ještě do spin-offů k tomuto univerzu a jiné věci u nás nemají úspěch vůbec
2x brum tomu rozumím ale jedna věc mi vrtá hlavou, jakto že CC vydávají tak neznámé nemainstreamove věci a vždy je dovydají nebo je prostě vydávají, to má opravdu Baltimore, Pochmurný kraj, Bond, myší hlídka nebo Černá palice větší potenciál než Fatale, planetary nebo americký upír? Nebo dokonce Superman který je prostě klasika...tohle nechápu
brum brum: Hele, jsem velký fanoušek BBartu a jejich komiksů, spořádaně jsem seděl na prdeli a 11 let čekal, až vydají 100 nábojů. U čtyřdílné Fatale by se to snad mohlo hýbat rychleji. Jestli si netroufají na čtyřdílné série, ať vydávají jen one-shoty. Nebo kuchařky.
Gmork, a otravuješ i ty ostatní, vedle Crwe? :-)
Kdybysme všechny dotazy, co dáváme sem, nebo na FB Crwe či BB artu, předhazovali ostatním, tak bysme dostávali mnohem mnohem víc negativních odpovědí a odpovědí ve stylu "To se nebude prodávat, do toho nejdeme," apod.
Tohle je jak ze života, jakmile někde někdo ukáže, že je schopný, tak ho ostatní otravují s tím, aby dělal to či ono, když někdo ukáže, že je ochotný se obětovat, lidem pomoci, tak chodí za ním s žádostí o pomoc a jakmile řekne jednou Ne, koukají na něj jak na vyvrhela. Když ale jiný pošle při první příležitosti druhé někam, ostatní ani nenapadne po tom někom něco chtít. :-) Crwe i BB art jsou v podobné situaci, dělají toho dost a automaticky mnoho lidí předpokládá, že toho budou dělat ještě víc a když nedělají, kritika se snese na ně. Ale na ty ostatní, kteří mohou dělat taky, nikoliv.
"Crew nevydá mangu A, nevydá mangu B, vydá jen C, hm, blbý, tak nic, no, céčko mě nezajímá, už od vás skoro nic nekupuju.
BB art ukončí sérii kvůli špatným prodejům, hm, taky blbý, ale je to klasika, BB art je v tomhle prostě na nic, od nich se to dalo čekat. Crew to nedovydá, taky blbý, ale co se dá dělat, no, oni jedou ten svůj seriálový mainstream. "
Není tu ale jenom Crew nebo BB přece.
Tady jde spíš o ten čas, který musíme čekat. Třeba teď Fatale, člověk by si to i v tom zahraničí koupil, ale čeká, protože tu sérii chce podpořit a BBart taky. Jestli BBart úplně přestane vydávat komiksy, je mi vcelku jedno, alespoň odpadnou tyhle nervy.
K BB artu a prodejům a nevydávání - to není na stížnosti na BB art, ale na lidi, co to nekupují. Přece nebudou vydávat něco, o co není zájem a mají ten nezájem doložený čísly. Vždyť ostatní vydavatelé se nehrnou ani do toho, u čeho si jenom myslí, že by asi nemělo úspěch. Teda kromě Crwe a BB artu, kteří sem tam do nějakého očekávaného fiaska jdou nebo pokračují v ne moc úspěšných sériích.
Už jsem to tu psal kdysi, napíšu to znovu. Zkuste dotazy na vydání toho či onoho, co padají zde nebo na FB BB artu, napsat jiným vydavatelům. Za jak dlouho je přestane bavit odpovídat, že něco nevydají. Crew i BB to dělají roky a nechají si sem tam i kálet na hlavu za to, že zase něco nedojedou (v případě BB), zase něco nevydají a vydávají si ten svůj mainstream a na nás, těch dvacet zde aktivních, dlabou.
Kdyby ostatní vydávali stejné množství komiksů jako vydává Crew nebo BB art, tak by dávno na ty naše komiksy došlo. Chtít po těch, co vydávají nejvíc, aby vydávali ještě víc a nechtít to po těch, co vydávají zlomek, nedává smysl a není to fér.
brum brum: Máš pravdu, ale jako první otravuji českého vydavatele, protože čeština je nejkrásnější jazyk. A taky proto, že ty komiksy, co už si jednou koupím v zahraničí, si už znovu v češtině kupovat nebudu.
Fefty: Já teď přečetl z francouzštiny 500 stran Hellblazera od Mike Careyho, teď čtu Aquamana od Geoffe Johnse, taky ve fránině, a je to proti tomu úplná selanka.:) V polštině jsem odmaturoval u Fun Home od Alison Bechdelové, od té doby mě už ten jazyk nemá čím překvapit.
Sem chodí aktivně přispívat a ptát se asi dvacet lidí, z toho jsme skoro všichni komiksově docela vzdělaní a místo toho, abysme čekali, co vyjde a z toho vybrali, jak to dělá většina, tak už máme dopředu vybráno a to chceme, aby vyšlo.
My nejsme normální vzorek, my v tom komiksu jedeme roky, kupujeme v zahraničí nebo čteme originální komiksy (jak říkal klasik levicého intelektualismu Špidla, na jehož počest nosím čepici špidlovku, manžestráky, sako se záplatami a batoh zvaný špidlobezďák, "Zdroje jsou!") a ti ostatní, pro které vydavatelé vydávají především, jsou v pozici v jaké jsme byli my v polovině 90. let, nebo v době, kdy jsme s komiksem začínali. Je to jako s literaturou, s hudbou nebo s filmy, první roky se člověk rozkoukává, hledá si svoje. Někdo se rozkoukává celý život a stačí mu to, co je k dispozici a za hranicemi toho, co se k němu dostane, už ani nehledá. Ta menšina, co si najde svůj směr, žánr, a zabředne do komiksu, hudby, filmu, ta s nabídkou spokojena nebude nikdy, i kdyby vycházela půlka toho, co vychází v zahraničí. A to ještě Crew a ostatní vydavatelé pečlivě vybírají a vychází to tu lepší z mainstreamu a to lepší z ne až tak mainstreamu, takže ti začátečníci nebo mírně pokročilí mají na výběr kvalitu už od úplného začátku a nemusí se vůbec probírat balastem, jako je to v zahraničí nebo jako je to v hudbě nebo ve filmu.
Oni - vydavatelé, hlavně Crew a BB, si nás takto vychovali. Během těch let z nás udělali fajnšmekry, lidi s vlastním a často dost vyhrazněným vkusem a teď to dostávají sežrat.
Fefty no a jak se líbil Bloodshot Reborn?
Fimi, Gmork: Lemire má pro mě tu výhodu, že píše celkem jednoduše a dobře se čte i v originále - od něj jsem četl snad všechno, co napsal. Podobně to mám třeba s Millarem. Opakem je třeba Gaiman a vůbec všichni, co píšou ti věci v Sandmanově univerzu - tam se mi to čte hrozně špatně a jsem rád za ty výborně přeložené české verze....
Já sleduju FB od BBArtu pravidelně, tam aspoň trošku (i když dost mizerně) komunikují - a nikdy netvrdili, že Fatale nebo Gotham Central zaříznou, jen se tam vyjadřovali s takovým tím jejich přístupem, jakože na otázku "Kdy vydáte pokračování" napsali, "Ále, vždyť to stejně nikdo nekupuje...." Čtenáři to ale samozřejmě po předchozích zkušenostech berou tak, že už je vlastně rozhodnuto, což doufám, že není. 100 nábojů teď taky dojeli, Ságu dojíždějí, ještě nehážu flintu do žita
Gmork ano Descender je fajn, už aby vyšla druhá deluxka, Royal city taky pěkné, teď čtu Gideon falls a taky pěkné, nebo Bloodshot Reborn ale to není úplně typický Lemire..