(PDF verze ke stažení)
Auditorium
Auditorium
Pavlovský dnes nic nového na příští rok?
Stejná pravidla jako pro potraviny u knih neplatí, protože žrát člověk musí, číst nikoliv, ale v marketingu, podpoře prodeje atd. to je stejné.
Mám pocit, že u Cesty do pekel od CC měli štempl přímo na obálce a nešlo to sloupnout, to je odporný hnus. Decentně řešili informaci o Hugovi a Nebule u Polarisu.
Líbilo se mi "Pro čtenáře s maturitou", nebo žluté pruhy u Ghost in the Shell. Kdybych nevěděl, o co jde, tak z toho pruhu se dozvím, že jde o zásadní dílo a že u nás ještě nevyšlo. S "bestsellery" a "podle filmu" to zkouší často, tak by mě to nechalo chladným, ale něco originálního spíš upoutá mou pozornost. Hlavně aby to šlo sundat nebo to nepůsobilo rušivě.
KillingJoke: Mně se docela líbí. Ale já se kresbou moc neřídím, pokud mě to vyloženě neodpuzuje, a na první dojem se snažím nedat, protože to je u komiksu dost ošidné. Kresbu pak hodnotím po přečtení podle toho, jak moc se k příběhu hodí, nebo nehodí.
brum brum: Přiznám se, že jsem toho Mika Hammera ještě nečetl, ale mám jej doma v počítači. Tak tomu ještě dám šanci. Mě se právě nelíbí ta kresba, proto jsem napsal, že je to hrozné. Přijde mi to moc vyumělkované, jak z módního časopisu, každá postava vypadá jak Barbie a Ken. Je to takové bez života a hlavně bez noirové atmosféry, kterou má Parker naopak na kýble! A na Cookovu kresbu a cítění retra nedám dopustit. Takový autor už tu nikdy nebude. Lehce se mu přibližuje Victor Santos, jeho Rashomon je parádní historická detektivka, pak samozřejmě Sean Phillips a Frank Miller v Sin City tu atmosféru taky umí, o kresbě v Blacksadovi nemluvě. Ale z toho Hammera to prostě necítím, ale to přečíst.
Má to jistě na zákazníka - kupujícího vliv, do knihkupectví nechodí jen lidé, co vědí, co jdou koupit, ale masy lidí, co nemají přehled (a to nemají ani ti, co trh a novinky sledují, knih vychází hodně), chtějí si nechat poradit od knihkupců (kteří jsou ale především prodejci), shánějí dárky, takže spíše sáhnou po knížce, která nějaký štempl má. A jak píše Jiří Pavlovský, minimálně to zvyšuje šanci na to, že se na knihu zákazník podívá, vezme do pařátů, což zvyšuje šanci na to, že ji dotyčný koupí. Knížky jsou zboží jaké každé jiné a platí tam úplně stejná pravidla jako pro potraviny, elektroniku atd.
Jestli by to mělo vliv u komiksů, kdo ví. Ale jestli někdo jde kolem regálu s komiksy a na jednom či dvou bude svítit "doporučuje liga proktologů", tak po tom zase může spíš sáhnout než nesáhnout, pak to zvyšuje šanci na prodej. Obecně bych ocenění typu Eisner apod. nepodceňoval, na mě má Hugo/Nebula vliv stále a vždycky mě oceněné knihy zajímají, stejně tak Eisner. K tomu, co píše Fimi - komiksy oceněné Eisnerem v "zákl. kategoriích" (Continuing Series, New Series, Graphic Album, nejlepší scenárista a pár dalších) u nás právě úspěch mají. Jsou to buď hitovky a mají několikáté vydání (Sandman, Strážci, Z pekla, Hellboy, Sin City), nebo populární komiksy a série z poslední doby(Sága, Kůstek, Černá palice). Vyložené propadáky tam snad nejsou, pokud se za propadáky nepovažují Mýty, 100 kulek, Y, Hitman (posldení dva jsou teď v akci od BB).
KillingJoke: recenze jsou lehce nadprůměrné až dobré, většinou se píše, že to není nic extra, ale fandy žánru to potěší. Ukázky se mi líbily, ale nečetl jsem to, tak o příběhu nemám tušení. Možná právě ta kresba u Parkera lidi odradila, u toho Hammera od Titanu je pěkná, tak by to třeba mohlo hrát roli. Sin City úspěch mělo, ještě před filmy. Otázka je, jestli to bylo kvůli žánru, nebo kvůli pověsti (která taky souvisí s oceněními, a ty Sin City má). Projížděl jsem web Titanu a narazil na to, mají tam zajímavé věci.
J. Pavlovský: on ten žánr nemá na růžích ustláno možná kvůli těm severským krimi, lidi sáhnou právě po ní, protože se to čte/prodává a je populární.
Jinak už vyšel první díl Gibsonova Vetřelce a podle recenzí to není žádný zázrak, ale fanoušci filmu a série spíš budou potěšeni.
Killing Joke: Díky za tipy! I když s názorem na Bruena nesouhlasím (ale jo, ten díl s Ďáblem byl fakt úlet) a Willeforda mám doma komplet (považuju ho za jednoho ze zásadních průkopníků moderního noiru), tak rozhodně po autorech mrknu. Z nich jsem četl jen toho McKintyho a bavilo mě to. Doufám, že vyjdou další díly... i když to je jeden z těch příběhů, kde je hlavní prostředí - samotný případ je naprosto podružný a spíš podměrečný.
KillingJoke: Ale pořád je to lepší tam napsat než nenapsat. Hlavně když to není u nás zavedená značka. Vyšla teprve první knížka. CooBoo vydalo čtyři knížky jako romány, ale jako Super Hero High. Na dvd vyšly i filmy DC Superhrdinky. Na youtube je seriál. Jenomže nevím, jestli si to všechno dokážou spojit děti dohromady. Nebo jejich rodiče. To asi spíš kupují rodiče. Třeba i děti co se jim líbily filmy Wonder Woman to budou chtít. Jenomže mi to připadá, že se to zatím nespojilo mezi lidma v jednu věc. Že kdo čte CooBoo neví o Crwi, kdo viděl film neví že v Superhrdinkácj je Wonder Woman a tak. Kdo to hledá, tak si to najde, že to patří k sobě, ale to se musí hledat, a ne všechny to napadne. Takže to ze začátku asi potřebuje každou reklamu. Takže to dostalo dvě ceny a má to rekordní prodej ve světě by mohlo být doporučení pro rodiče, co nevědí co dětem koupit. Hlavně teď před Vánoci. Když by to bylo právě teď nějak hodně vidět, tak by to myslím lidi jako dárky hodně kupovali.
Jo a co se týče, těch doporučování a nálepek prodejnosti. Tomu já nevěřím vůbec a vždy jsem hodně skeptický. Nápříklad Knižní klub vydává edici s nálepkou "Světový bestseller" a já ještě z této edice v ruce nedržel nic, co by mě posadilo na prdel. Že se něco v zahraničí skvěle prodává neznamená, že je to dobrá kniha. Pouze někdo v propagačním oddělení udělal svou práci. Já jsem k těmto nálepkám ze zkušenosti velmi skeptický.
brum brum: Mike Hammer od Titanu je podle mě hrozný a s Parkerem se nemůže porovnávat. To už je lepší dvojdílná série Hit od Boomu.
Pavlovský: Když už jste zabrousil do beletrie... Shodneme se na názoru na severskou krimi. Pro mě je to taky jen hraná temnota a nedá se to číst :) Co se týče Bruena, nedivím se, že neuspěl. Když jsem četl asi šestou knihu, uvědomil jsem si, že číst příběhy feťáka a alkoholika mě bavilo v 16 letech, když jsem taťkovi kradl cigarety, tajně chodil na pivo a myslel si, že jsem ředitel zeměkoule. Ty knihy skoro nemají žádnou detektivní linku a když tam v sedmé knize autor prdne samotného pána pekel, tak už opravdu přemýšlíte o jeho příčetnosti. Miami blues od Wileforda je děsná nuda a ani jsem to nedočetl, sorry. Jen ten Westlake (Stark) mě strašně mrzí.
A co tím chci říct hlavně... Nemyslím si, že by u nás nemohla vycházet drsná škola a noir. Jen se člověk prostě musí smířit s tím, že tady nejedou jeho nejoblíbenější autoři (já bych taky rád Lehaneho a Ellroye, ale co s tím nadělám?). Je třeba se posunout a zapátrat po nových a neméně skvělých autorech, kteří ač je to paradox, jsou hlavně z Evropy. Vyšehrad vydává McKintyho, Moba vydává Volkera Kutchera, Plus vydává výtečného Josepha Knoxe, kterému za pár dní vychází druhá kniha Škleb, Knižní klub vydal noirovou nálož Krvavý leden od Alana Parkse a třeba Mystery Press vydává tajemného Daniela Grise. Vy vydáváte Štěpána Kopřivu a doufám, že jeho pokračování Rychlopalby bude brzy... Všechno to jsou pecky, které jsem četl a doporučuju! Čtenář drsné školy a noiru si prostě pár drobků najde, jen nesmí hledat pouze ve starých a osvědčených autorech. Máte pravdu, že to asi nebudou prodejní terna, ale vycházejí a podle ohlasu na Databázi knih je lidé čtou a kupujou.
Asi bude hrát roli, kdo to vydává. Jaký prostor a hlavně financí věnuje propagaci. Kdyby ty knihy nikdo nepropagoval, asi bych se o nich také nedozvěděl a jsem rád, že je tomu naopak. Ale prostě si myslím, že drsná škola a jak Vy říkáte moderní kriminálka je i u nás prodejná, pokud se na to jde správně, protože těch, kteří tyhle příběhy rádi a už jsou znechuceni severským škvárem, je mnohem víc než jen já. Jen mě mrzí, že v komiksu to pořád neplatí, ač se o to osobně snažím ve svém okolí :)
Fimi, ňouma: Já si myslím, že kdyby to nehrálo žádnou roli, tak to tam vydavatelé psát nebudou. Myslím, že dneska už nehrají moc velkou roli nadšené citáty slavnějších spisovatelů (tedy pokud nepočítáme to, že člověk podle nich zjistí, kdo je v tom kterém oboru nejlepší, a koho by si měl přečíst) ale tyhle faktické věci jako jsou prodeje či ceny, můžou člověka lehce postrčit. Nepřinutí ho to koupit knížku, ale může ho to přinutit se na ní aspoň líp podívat.
brum brum: Drsná škola a vůbec moderní kriminálky u nás bohužel nemají šanci. Dokonce i Lehane u nás pohořel, Bruena táhl BB art čistě silou vůle, pokusy vydávat Westlakea taky rychle skončili, o lidech jako Charles Willeford ani nemluvím.
(A ne, severskou školu fakt nepovažuju za moderní kriminálky, to jsou Wallaceovky šmrncuté Deaverem, jen s větší porci alkoholu a depresí)
Pavlovský:Tak to pak chápu.A co si tak pamatuju z toho alba(to bude nejspíš začátek hnihy),tak je to docela uzavřené,takže to ničemu nevadí.
Díky za odpověď.